vrijdag 2 september 2011

Olifantrups

Ik ben er eindelijk nog eens toe gekomen om de schaduwborder te wieden. En daar vond ik deze plant:

Geen idee wat het is maar toen ik iets beter keek moest ik toch even schrikken. Er zaten drie kanjers van zwarte rupsen in de plant. Zo groot als mijn pink, ik had geen idee dat er zo'n enorme rupsen bestonden.

Eens te meer google to the rescue. Dit blijkt de rups te zijn van het Grote Avondrood. De rupsen van die nachtvlinder worden ook wel olifantrupsen genoemd. Die naam hebben ze in ieder geval niet gestolen. Tenzij ze nog ten prooi vallen aan een hongerige (en uit de kluiten gewassen) belager verpoppen ze tot dit beestje volgend jaar:

Speciaal, als de gay parade nog een mascotte zoekt... Nooit geweten dat er roze vlinders bestonden.

5 opmerkingen:

  1. Ja, laat ons hopen dat ze verpoppen en volgend jaar uitkomen. Mooie waarneming vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. das schrikken eh als je voor de eerste keer op zo een kanjer stuit :D
    been there done that

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja! Prachtig toch! Olifantsrupsen! Nog maar éénmaal gezien in onze tuin - maar dan direct een stuk of tien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En kan de onbekende plant een harig wilgenroosje geweest zijn?

    BeantwoordenVerwijderen