maandag 11 april 2011

Nog meer plannen

Ik zit nu met een situatie die ik toch een beetje jammer vind. We hebben een achterbouw ("koterij") die best wel groot is. Het hele dakoppervlak zal zo'n 80 vierkante meter zijn denk ik. Als het nu regent loopt al het perfectly good gietwater het riool in, wat wel zonde is.

Mijn eerste plan was gewoon een waterton onder de afloop te zetten om toch een deel te kunnen recupereren.
Maar uiteindelijk viel mijne frank (in slow motion). Waarom een ton voorzien als opslagmedium als ik achter in de tuin een vijver van 10000 liter heb liggen waarin ik ook mijn gieterke kan vullen?

Als ik nu het dak aansluit op de vijver dan sla ik 2 vliegen in 1 klap. Het water wordt gebufferd en ik moet mijn vijver niet meer (zo vaak) manueel bijvullen.

Tuinvijvers worden nu eenmaal niet echt heel natuurlijk gelegd. Een natuurlijke vijver ligt lager dan het maaiveld en het water uit de omgeving zal daarin aflopen. Een folievijver ligt boven het maaivlak om het inspoelen van grond en voedingsstoffen te voorkomen (een folie kan geen voedingsstoffen bufferen zoals een natuurlijke vijverbodem dat kan). Dat maakt dat het waterpeil in een folievijver in de zomer snel daalt en bij buien nooit genoeg aangevuld geraakt.

Maar vanzelfsprekend is er ook een maar. De vijver zou dan de regenval van zo'n 100 vierkante meter te verwerken krijgen. In de zomer is dat prima, maar in de winter loopt hij nu al over. Als het hard regent is het niet uit te sluiten dat ik de achterkant van mijn tuin, en vooral ook die van de buren zo blank zet (hoewel, ze hebben een daar een weitje vol ganzen, die beesten zullen dat waarschijnlijk wel plezant vinden).

Maar toch, we zullen maar braaf zijn, hier komt het boek van Velt (alweer) ter hulp.



De oplossing is een infiltratiezone uitgraven van 20 cm diep. In het boek staat precies hoe je de doorlatendheid van de grond kan testen en de berekening van hoe groot zo'n put dan moet zijn. Hier blijkt mijn zandgrond weer een voordeel te zijn: nu moet de put 3,75 vierkante meter zijn. Als ik klei had gehad moest die 10 vierkante meter zijn. In de infiltratiezone kunnen dan planten komen die wisselnatte grond verdragen.

Natuurlijk kost dit wel wat werk. Eerst moet een fatsoenlijke overloop aan de vijver gemaakt worden. de infiltratiezone moet uitgegraven worden. En vooral: de dakgoot moet omgedraaid worden: die watert nu af naar voor en moet dan naar achter aflopen, een heel werkje. Het komt dus helemaal achteraan op het to-do lijstje. En dat wil zeggen dat het waarschijnlijk niet meer voor dit jaar gaat zijn.

2 opmerkingen:

  1. Je zou eventueel ook nog een vat kunnen plaatsen tussen de goot en de vijver.
    voordelen: properder water voor je gieterke en makkelijker bereikbaar (denk ik).
    dat vat heeft dan zn overloop in de vijver

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd, een goede suggestie. Ik heb nog wel wat tijd om er over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen