vrijdag 8 april 2011

Iets nieuws

Vandaag stak er in de bloemenweide weer iets nieuws de kop op. Een klein, geel viooltje. Er zaten zeker geen viooltjes in het bloemenmengsel dat ik gezaaid heb in 2009 dus het is hier op eigen kracht geraakt.
Het rare vind ik de kleur: de hooiweide bij mijn oma vroeger stond vol met viooltjes maar die waren allemaal blauw of paars met geel. Nooit volledig geel.

Er zo te zien is er slechts 1 inheems viooltje dat volledig geel is: het zinkviooltje. Het is niet erg waarschijnlijk dat deze de weg naar hier heeft gevonden maar in dit geval hoop ik toch dat het iets anders is, want zinkviooltje zou wijzen op een met zink vervuilde bodem...

Het zal dan allicht wel een zaailing zijn van een cultivar, maar het bloempje is echt klein terwijl cultivars meestal grote bloemen hebben.
Ach ja, het is mooi en eens iets anders dan een madeliefje of paardenbloem in de bloemenweide.

4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je gerust kan zijn hoor...
    Zelfs als het een zinkviooltje zou zijn (ik denk inderdaad dat het eerder een cultivar, of de gewone Viola lutea is die in het zaadmengsel verzeild is geraakt), betekent dat nog niet dat je bodem vervuild is, tenzij er niks anders meer groeit dan dat gele viooltje.
    De zinkflora bestaat immers niet - zoals vaak gedacht wordt - uit zinkminnende planten, maar wel uit zinktolerante planten. Ze groeien niet op de vervuilde bodem omdat ze daar graag groeien, maar omdat ze de enige soorten zijn die daar kunnen groeien. In tegenstelling tot andere plekken zijn ze daar dus in het voordeel, en kunnen ze zich in stand houden en zelfs uitbreiden. In andere biotopen delven ze snel het onderspit tegenover planten die meer groeikracht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is in ieder geval al een hele geruststelling. ;) Bedankt voor de uitgebreide en interessante informatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als het echt klein is, kan het perfect een gewoon 'driekleurig viooltje' zijn (Viola tricolor)waarvan regelmatig gele varianten opduiken, dus zonder de kenmerkende blauwe bloemblaadjes. Bovendien zijn er gewoon talrijke wilde bastaarden. 't Is zoals je zegt, het is een schoontje en dat is 't belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat dat de meest aannemelijke verklaring is Ludo.

    BeantwoordenVerwijderen