donderdag 27 augustus 2009

Alea Iacta Est

Genoeg gelezen: tijd voor actie! We gaan hier eens werk maken van die bloemenweide zodat er binnen enkele jaren heel wat meer gefladder en gezoem in de tuin te bespeuren valt. Het alwetende boek (stappen naar een ecologische tuin: aanleg en beheer) zegt: bovenste laag (gras + wortels) afplaggen en inzaaien in voorjaar of september/oktober.
Op zoek naar zaad dus. Eerste stop: een filiaal van een bekende tuincentrumketen. Helaas, geen zaadmengsels voor bloemenweides. Volgende stop: den boerenbond. Hier wel zaadmengsels voor bloemenweides maar na de verpakking goed bestudeerd te hebben zijn dit eigenlijk vooral akkerbloemen, niet echt wat we zoeken dus. Hier wel een spade en zandschop gekocht want die dingen ga ik wel nodig hebben. Na wat rondgezocht te hebben op het internet blijkt Ecoflora wel te hebben wat ik zoek:
http://www.ecoflora.be/bloemenweiden_B_NL.html
Nu weet ik wel niet of ik B4 of B7 nodig heb, misschien voor de zekerheid allebei maar inzaaien. Hopelijk vind ik een van de volgende weken de tijd om richting Halle af te zakken.


Ik moest uiteraard ook mijn nieuw materiaal uittesten dus ben ik al maar begonnen met de zijdelingse verankeringen naast de klinkers te verwijderen. Dit ging vrij vlot maar er wachtte mij nog een onaangename verrassing: een dikke laag wit zand onder de klinkers. Jawadde, er gaat nog veel zweet vloeien om dat hier in orde te krijgen! Eerst alles afgraven, dan ergens verschraalde zandgrond zien te vinden...

2 opmerkingen:

  1. Hé, leuk... nog een ecologische natuurtuinier in de Antwerpse Kempen...
    Wat bloemenweides betreft... Vorig jaar stond ik al behoorlijk in dubio welke zaadmengsels te kiezen, maar een bevredigend antwoord heb ik nog steeds niet.
    Overigens ben ik niet met verschraalde grond vertrokken, maar heb ik de raaigrasweide waar ik van vertrok twee keer per jaar gemaaid, en met name in de voortuin durf ik intussen spreken van een echte bloemenweide... maar het is een werk van lange adem op die manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Anne, ik ken je blog al en heb er idd al heel wat inspiratie in opgedaan! Mijn projectje is wel op kleinere schaal. Ik ben zeer benieuwd hoe het er hier over enkele jaartjes gaat uitzien, maar als ik de literatuur mag geloven ziet het er veelbelovend uit. Maar ik weet natuurlijk niet zeker wat de vorige eigenaar allemaal met de grond heeft uitgespookt.

    BeantwoordenVerwijderen