zondag 30 augustus 2009

den Haert




Op deze fijne nazomerdag hebben we niet in de tuin gewerkt maar de omgeving verkend. Te beginnen bij naturreservaat den Haert (http://users.telenet.be/natuurpunt_lille/2.2.den_haert.html). Ruige, verlaten paadjes door een vredig en idyllisch loofbos, meer verlangt een groenlievend mens op een zonnige zondag toch niet. Ik heb met mijn gsm (toestel zit nog ergens in een verhuisdoos) enkele foto's genomen.


Zaterdag begonnen met het verwijderen van het rietbosje achteraan in de tuin. Het zit me wat dwars het enige echte natuurelement in de tuin te verwijderen (het ruisen van de wind door het riet is toch een heerlijk geluid) maar de bedoeling is dat er later een amfibievijvertje komt en rietwortels kunnen dwars door de vijverfolie heen gaan. Verder blokkeren ze ook heel wat zon, en we hebben niet zoveel plaats.
De bedoeling is nu om ze net voor de zomerzonnewende opnieuw te snoeien waarna het riet zou moeten afsterven. Riet gebruikt zijn reserves tot 21 juni om zijn groei te maximaliseren, daarna legt het terug reserves aan. Snoeien op 21 juni is dus de beste manier om riet kwijt te raken. Of dat hebben ze me toch wijsgemaakt.

2 opmerkingen:

  1. Best dat je niet voor akkerplanten hebt gekozen want, hoe hoog mijn verwachtingen ook waren, het is hier niet gelukt en bovendien hebben ze de zaadjes van mijn bloemetjes teniet gedaan. Volgend jaar ga ik weer voor een echte bloemenweide met heel veel kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mijn boek moet je voor akkerbloemen de grond grondig verstoren (omspitten/ploegen), en dat moet je jaarlijks opnieuw doen. Alleen al voor die reden zie ik het niet zitten. :)

    BeantwoordenVerwijderen