donderdag 12 november 2009

Graafwerken


Wat doet een mens op 11 november om de wapenstilstand van 1918 te herdenken? Een loopgraaf graven natuurlijk! Allez, om een haag in te planten toch. Ik heb vele boeken doorploegd maar de theorie over het graven van de edele plantsleuf is overal nogal onduidelijk. En ingenieur zijnde heb ik natuurlijk keiharde cijfers nodig voordat ik ook maar aan iets begin.
Vragen zoals:
  • hoeveel compost heb ik nodig?
  • hoe diep maak je zo'n sleuf?
  • hoe breed moet zo'n sleuf zijn?
MOETEN beantwoord worden alvoor ik maar 1 vinger ophef! In 3 verschillende boeken vond ik deze antwoorden:
  • genoeg
  • zo diep als de wortels lang zijn
  • zo breed als de wortels breed zijn
Ja, nu weten we nog evenveel want het platgoed komt pas volgende week. Enig gegoogle later vinden we dan toch enige cijfertjes waar we ons autistisch-gewijs aan kunnen vastklampen:
  • een derde van het volume in de sleuf, goed mengen met de aarde. Zeker niet onvermengd toevoegen omdat dat de wortels kan verbranden.
  • 45 cm
  • 60 cm
Met deze kennis in het hoofd heb ik dan de spade bovengehaald en 2 uur later lag er een 7 meter lange greppel in de tuin te blinken. Toen ik klaar was toch nog een mini natuurmoment beleefd toen er er een torenvalk kwam overvliegen die mijn werk duidelijk goedkeurde (het is te zeggen, ik heb hem/haar toch niet horen klagen).

Morgen de compost bestellen, overmorgen de sleuf aan de andere kant uitgraven en dan kan volgende week het plantgoed komen.

3 opmerkingen:

  1. En is 't allemaal goegekomen. Met gewoon Kempisch boerenverstand komde meestal al heel ver. Groeten uit de kempen, nog iets verder naar 't noorden denk ik.
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Rob,
    mooie blog heb je!
    De haag hier is ondertussen aangeplant maar net daarna is er het een en ander gebeurd waardoor ik de haag (en deze blog) een beetje verwaarloosd heb.
    Alles begint nu stilaan terug in zijn plooi te vallen dus ik ga proberen binnenkort nog eens een update te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog altijd aan het rekenen ??

    BeantwoordenVerwijderen