zaterdag 26 juni 2010

Hoogzomer

Het is hoogzomer in de tuin! De bloemenweide heeft eindelijk wat bloemen en de bijtjes en hommels maken daar dankbaar gebruik van. Ok, het is maar Groen Streepzaad, maar toch!

Naast het huis vond ik deze schoonheid:
Ik vond het niet terug in mijn determinatieboekje dus geen idee wat het is.

Intussen zijn de clematissen, op een na, gestorven. Ik had hun voet wel afgeschermd maar de volle zon is ze toch te veel geworden denk ik. Dit plantje baant zich in hun plaats nu een weg naar boven:
Een te meer heb ik geen idee wat het is.

7 opmerkingen:

  1. De laatste die tegen je draad opklimt is een winde geloof ik. Akkerwinde of haagwinde, valt af te wachten welk kleurtje de bloemetjes krijgen. Heel mooi, woekert nogal sterk, maar in een natuurtuin is dat niet zo erg ;-)
    Fijne blog om te volgen! Wij verhuizen over 2 weken naar de Kempense zandgrond (Beringen) en kijken er al naar uit om daar onze eigen natuurlijke tuin aan te leggen. Leuk dus om jouw ervaringen te kunnen lezen! Veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik kwam ook vertellen dat ik er een haagwinde blad in herkende.
    Een jarig plantje, dus laat het maar woekeren, het kan op een jaar tijd niet veel schade doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de determinaties. Ik heb enkel een boekje om bloeiende planten te determineren dus hier had ik geen idee van.
    Ik ga in het najaar proberen Clematis Viticella (die zou iets taaier moeten zijn) aan te planten dus dan ziet de draad tot dan toch nog een beetje groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de eerste is wilgeroosje geloof ik. Met haagwinde heb ik echt wel problemen gehad, overwoekerde de (prille) haag. Maar door systematisch te wieden is het probleem opgelost geraakt na een drietal jaar. Dus misschien toch wat in het oog houden dat het niet ontspoort :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is inderdaad wilgenroosje Bart, bedankt voor de hulp.
    De haagwinde is meegekomen met de "zwarte grond" die we hebben laten aanvoeren voor het gazon (wat net aan de omheining grenst), in het stuk natuurtuin in het zand trekt die het echt niet, en in de gazon ga ik er met de grasmaaier over. Dus dat komt wel goed denk ik, maar bedankt voor de waarschuwing.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. eigenlijk gaat het hier om zwaluwtong, een vertegenwoordiger van de duizendknoopfamilie, leuke naam, fijn plantje en volkomen onschadelijk!
    Toffe blog, nog veel plezier in je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is idd zwaluwtong, te onderscheiden door de kleine groene boempjes daar waar haagwinde een grote witte bloem heeft. Maar de bladeren lijken idd zeer sterk op elkaar. Bdankt voor de rechtzetting!

    BeantwoordenVerwijderen